Wednesday, July 13, 2005
(10:37 AM) | Anonymous:
Wednesday Translation Attempt: Liberal Guilt Edition
I have finished with the first literal translation of the preface. Here is the first paragraph from the first chapter entitled "Conditions of a Philosophic History of Philosophy". I had hoped to follow the advice of some of those who commented last week and try to do the work of translating this into more readable English, but I'm rushed for time so I will have to push the 'liberal guilt' of not knowing French on you by leaving it in its unreadable format.Original text:
Que Nietzsche ouvre la voie de cette critique des universaux ne doit pas nous amener à pensder que son actualité est demeurée l’affaire d’un nietzschéisme français, « post-« ou « néo-structuraliste », cherà ceux qui en ont forgé la caricature pour y nourrir leurs réactions haineuses au nom du consensus d’opinion de la pensée unique et de la purification éthique. Car son onde de choc enveloppe la génération philosophique – pour laquelle Jean-Luc Marion persiste (non sans goût du paradoxe) à « revendiquer le titre de Pensée de 1968 » - qui aura acédé àla philosophie par la mise en cause déclarée de la métaphysique et la déconstruction des jeux de forces constitutifs de son historie. Bien que peu attentive à l’inquiétante genèse du transformat qui avait institué la métaphysique en « lieu essentiel » du nihilisme, tout se sera néanmoins passé comme si la version française de la grande narration de l’Être heideggerien, un temps dominante, avait au final travaillé sans ou contre l’intention du Heidegger à produire une histoire philosophiquede la philosophie dont l’historicisme expérimental ne pouvait plus se satisfaire de l’identification destinale aux thèmes obligés de la « fin de la philosophie » et de l’ « oubli de lêtre ».
My translation:
That Nietzsche opened the voice of this critique of universals does not mean we must bear to think that his actuality is the half-witted affair of a French Nietzscheism, “post” or “neo-structuralist”, dear to those who in having forged the caricature for it to feed their heinous reactions in the name of consensus of opinion concerning the unique thought and the ethical purification . Because his own shock-wave envelopes the philosophic generation – for whom Jean-Luc Marion persists (not with a taste of paradox) “to claim the title of Thought of 1968” – which will have acceded to the philosophy by the implication declared of metaphysics and the deconstruction of the play of forces component of its history. Although few attentive to the disturbing genesis of the transformation which has instituted the metaphysic in the “essential place” of nihilism, all will be nevertheless passed as if the French version of the grand narration of Heideggerian Being, a dominate time, has in the end worked without or contrary to the intention of Heidegger to produce a philosophic history of philosophy of which experimental historicism could no longer be satisfied with the fated destination in the obligatory themes of “the end of history” and the “forgetting of being”.